استارتاپ یا شرکت، کجا کار کنم؟

کار کردن در استارتاپ جذاب است، تا حدی که افراد حاضر می شوند شغل فعلی و باثبات خود را رها کنند تا یک استارتاپ راه‌اندازی کنند. اما اینکه در یک استارتاپ و یا شرکت بزرگ فعالیت کنید بستگی به روحیه و انتظارات شغلی شما دارد. اشتغال افراد در شرکت‌های بزرگ از جنبه‌های بسیاری با اشتغال در شرکت‌های نوپا متفاوت است و فرصت‌ها و تهدیدهایی را در بر دارد که برای شروع کار در هر کدام بهتر است این مزایا و معایب را بدانید تا بتوانید سنجیده و درست تصمیم بگیرید. اما قبل از آنکه شغل کنونی خود را رها کنید، بهتر است به مواردی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت توجه کنید.

۱- استخدام در شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها سریع‌تر و آسان‌تر است

اگر به دنبال کار هستید و سابقه‌ی شغلی چندانی ندارید استارتاپ‌ها جایی هستند که می‌توانید استعدادها و توانایی‌هایتان را به کار بگیرید. ورود شما به استارتاپ سریع‌ و آسان است در حالی که ورود و استخدام شدن در شرکت‌های بزرگ و شناخته شده نیازمند پشت سر گذاشتن مراحل مختلف مصاحبه و گزینش و همچنین داشتن مدارک تحصیلی مرتبط است.

۲- با تغییرات راحت باشید
اغلب در شرکت‌های بزرگ افراد با توجه به شرح وظایف و دستورالعمل‌های تعریف شده خود صرفا به انجام یک کار به‌صورت خاص می‌پردازند اما در شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها وظایف شما تغییر پذیر است.

خانم Rikki Rogers که سابقه کار کردن در محیط استارتاپی را دارد می گوید: “در استارتاپی که کار می‌کردم در مدتی کمتر از ۶ ماه ۳ بار اتاق کارم تغییر کرد و درمجموع ۶ میز مختلف عوض کردم. ” اینگونه تغییرات برای همه خوشایند نیست، علی‌الخصوص اگر سابقا در شرکتی با ثبات کار کرده باشید. برای کار کردن در استارتاپ باید با چنین تغییراتی راحت باشید و آن‌ها را با آغوش باز بپذیرید.

۳- انعطاف پذیر باشید
کار کردن در محیط استارتاپی به معنای تغییر تفکر درباره‌ی مفهوم کار سنتی و فاصله گرفتن از قوانین رسمی شرکتی است. این را بدانید که هرگونه تعطیلی، غیبت و بیماری بر روی عملکرد کاری شما تاثیر مستقیم دارد. همچنین زمانی که برای یک استارتاپ کار می‌کنید باید خود را با اضافه کاری‌های زیاد، کار کردن‌های شبانه‌روزی وفق دهید. عدم قطعیت در استارتاپ بدین معناست که ممکن است به دلایل مختلف فعالیت شما پا نگیرد و شکست بخورد.

۴- اعضای تیم استارتاپی مثل اعضای یک خانواده‌اند
زمانی که در یک شرکت بزرگ کار می‌کنید به واسطه دامنه فعالیت‌هایتان فقط با تعداد محدودی از کارکنان شرکت در ارتباط هستید و آنها را می‌شناسید اما اگر در یک استارت‌آپ کار کنید خود را در محیطی مثل خانواده خود احساس می‌کنید که در آن رابطه‌ای صمیمانه و دوستانه بین افراد آن وجود دارد و رئیس آن کسب‌وکار نقش پدر خانواده را بازی می‌کند که همه را دور هم جمع کرده است.

۵- معلم خودتان باشید
ممکن است در شرکت‌های بزرگ برای شما شرایط حضور در دوره‌های آموزشی و توانمندسازی فراهم شود و این کاملا برخلاف شغل استارتاپی است و شما خودتان باید متکی به پیشرفتتان باشید. اما از آنجایی که ممکن است شما در استارتاپ وظایف متنوع و مختلفی را تجربه کنید، شیب منحنی یادگیری در استارتاپ‌ها تند است. کار در استارتاپ فرصتی عالی برای یادگیری و کسب تجربه و احتمالاً رشد و پا گرفتن استارتاپ در مقابل شما خواهد بود.

۶- کاغذبازی‌ در شرکت‌های بزرگ زیاد است
عموما کار در شرکت‌های بزرگ نیازمند گذشتن از مراحل مختلفی است که باعث از بین رفتن زمان و انرژی می‌شود، در حالی که در شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها به دلیل ساده بودن ساختار سازمانی، کارها سریع‌تر پیش می‌روند.

۷- ریسک پذیر باشید
استارتاپ‌ها در شروع کار معمولا بازده و سودی ندارند و همیشه با خطرپذیری بالایی مواجه‌اند. به همان نسبت میزان دستمزد شما هم کم خواهد بود. اما به مرور و با افزایش موفقیت استارتاپ به همان نسبت میزان حقوق شما هم افزایش می‌یابد.

از طرفی در استارتاپ‌ها خطا‌های مکرر یا کاهش کارایی یک یا تعداد کمی از کارمندان، می‌‌تواند اعتبار کل شرکت را به خطر بیندازد.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم گیری شغلی‌تان مواردی را که در بالا به آن اشاره کردیم یک به یک از خود بپرسید و سنجیده عمل کنید.

منبع: Forbes.com

400 300 نوش آفرین موفق

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka