همسایگان ایران؛ بهترین مقصد صادرات کالاهای باکیفیت ایرانی

تجارت سازوکاری است که هسته سرمایه‌داری را تشکیل می‌دهد. مطابق ساده ترین تعریف موجود، هرگونه عملی را که اشخاص در مقابل کالا یا خدمتی، کالا یا خدمتی را واگذار نموده و هر دو طرف به هنگام این عمل راضی باشند تجارت گفته می‌شود که به دو بخش تجارت داخلی و تجارت خارجی تقسیم می‌شود. انواع کالا در کشورهای مختلف در حال ورود و خروج است و این امر به دولت ها در به دست آوردن درآمد مالی و پول کمک می کند.
در شرایطی که تحولات اقتصادی شتابان به سوی تغییرات اساسی در حرکت است تجربه موفق کشورهای پیشرو در عرصه های اقتصادی حاصل تلاش و توجه آن کشورها به توسعه صادرات و افزایش سهم آنان در تجارب جهانی است.

با توجه به این رویکرد مهم، مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری ایران در سال ۹۸ در محل ساختمان هم آوا شکل گرفت و امروز پای صحبت های دکتر علیرضا شیرمحمدی، رییس هیات مدیره این مجموعه نشستیم.

لزوم شناساندن محصولات به همسایگان

اساس تجارت منفعت است، این جمله ای بود که همزمان با بازدید دکتر جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان از مرکز دائم صادرات مطرح کردم. همانگونه که در بسیاری از زمینه های تحریمی که نیاز به یک کالا داریم آن را به هر روشی از کشورهای ممنوعه خرید می کنیم و به کشور منتقل می کنیم، بسیاری از کشورهای همسایه ما هم چنانچه با محصولات ما آشنا شوند و از رقابتی بودن آن مطمئن شوند با هر روشی این محصولات را خریداری و با روشی که خود می دانند آن را به کشور خود منتقل می کنند.

فقط باید نشان دهیم که رقابتی هستیم و این نشان دادن دارای فرآیندی است که بسیاری از استارت آپها باید آن را بدانند. فرآیند صادرات یک مقوله دانش بنیان است، تعدادی زیادی از این شرکت ها به نتیجه رسیده اند که این فرآیند، فرآیندی چند بعدی است و نیاز به حضور یک مربی در یک محیط واقعی دارند.

صادرات در زمان کرونا

در بحبوحه کرونا، بسیاری از کسب و کارها افت شدید و بسیاری از کسب و کارها هم رشد فوق العاده ای را تجربه می کنند. باید مطمئن باشیم تغییرات زیادی در حال روی دادن در منطقه است، فرآیند قبلی صادرات و واردات کالا تغییرات قابل قبولی را تجربه خواهد نمود و بسیاری از تامین کنندگان کالا و خدمات برای این منطقه چنانچه بر اساس شرایط جدید آماده نشده باشند باید منتظر تغییرات جدی در کسب و کار خود باشند.

اگر در این چند وقت، نام بسیاری از شرکت ها بر سر زبان ها افتاد، حتی رئیس جمهور و یا معاونین ایشان در سخنرانی های خود نام این شرکت ها را به کرات اشاره کردند، اگر چه در ایران امری عجیب به نظر برسد، اما در کشورهای پیشرو در صادرات نام شرکت ها همواره بر زبان سیاستمداران کشورها است، زیرا می دانند که این شرکت های کوچک و متوسط هستند که می توانند خود را با سرعت بسیار بالا با محیط تطبیق داده و تحول جدی را به نمایش بگذارند.

رییس جمهور، بازاریاب بخش خصوصی

اردیبهشت سال ۹۸ در یک سمینار آموزشی عرض کردم که “امروز در دنیا روسای جمهور کشورها بازاریابان بخش خصوصی هستند”، شاید در آن زمان کمی این جمله عجیب به نظر می رسید، اما به وضوح دیدیم که مقامات کشورها چگونه به دیدن شرکت ها رفتند و چگونه برایشان تبلیغ کردند. این کار باید هر روز ادامه پیدا کند. هر روز …

از سوی دیگر در این چند وقت ضعف شرکت ها بیشتر خود را نشان می داد، چون نیاز به سرعت داشتیم، بسیاری از شرکت های ما آماده نبودند، علیرغم توانمندی اما این توانمندی را نمی توانستند نشان دهند، خیلی باید زحمت کشیده می شد تا این توانمندی ایجاد شود و مانند همیشه تنها متغیری که می توانست ما را کمک کند واحد t بود. این واحد در بسیاری از اوقات باید به کمک شرکت های کوچک و متوسط بیاید. زمان تنها عاملی است که در این بحبوحه ها به کمک می آید و کارها با این متغییر با سرعت بیشتری انجام می شود.

مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری مکانی واقعی برای تمرین استارت آپها به منظور ورود به عرصه صادرات است، یک تمرین واقعی زیر نظر مربیان حرفه ای.

600 506 هم‌آوا

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka