کارخانه نوآوری "هم آوا" > آرشیو > بلاگ > کارآفرینی و سفر قهرمانی

کارآفرینی و سفر قهرمانی

  • نویسنده: هم آوا
    تاریخ انتشار: 1398/10/15
    زمان مطالعه: 3 دقيقه

جوزف کمبل در کتاب قدرت اسطوره بر این نظر است که تمامی داستانهای اسطوره ای و ادیان که زمانی الهام بخش انسان بودند، غالباً کارکرد خود را از دست داده اند و تنها یک داستان هنوز کارآمد است و آن داستانِ جستجویِ معناست. داستان جستجوی آن جوهر درونی که بنا و بنیاد شخص را تشکیل می دهد و زنده بودن معنوی فرد و امکان فرار از پوچی زندگی بدان وابسته است و این داستان، داستانِ سفرِ قهرمان است(قدرت اسطوره، ص210؛ قهرمان هزار چهره، ص390).

قهرمان کسی است که در زندگیش چیزی مهمتر از خودِ اینجا و اکنونش یافته و آن را معنای زندگش قرار داده و زندگیش را در مسیر تحقق آن قرار داده است. سفر قهرمان به تعبیرِ کمبل ماجرای زنده بودن است و این نوع زندگی میسر نیست مگر آن که فرد در پی یافتن معنایی شخصی، از محدودیتهای فردی و اجتماعیش بگذرد و اصطلاحاً از خود گذشتگی کند و به حیاتی تازه زنده شود و در بازگشت از حاصل این تجربه رهاوردی برای دیگران بیاورد و چشم اندازی تازه به زندگی عرضه کند(قدرت اسطوره، ص189و250؛ قهرمان هزار چهره، ص30 و 31).

آنچه از مطالعة تمام داستانهای اسطوره ای تمامی فرهنگها بدست می آید این است که سفرِ هراس انگیز قهرمان برای بدست آوردن چیزی نیست بلکه برای بازیافتن خویشتن است. از دانستن این موضوع، این نکته مشخص می شود که نیروهایی که قهرمان به جستجوی شان برخاسته و به سختی به دست آورده است در قلبِ خودِ قهرمان وجود داشته اند. انسان پسر خدا یا به تعبیر دیگر خلیفة خداست فقط باید خود را بشناسد و قدرتی را که حق اوست به درستی در دست گیرد. این مهم محقق نمی شود مگر با پشت سر گذاشتن امتحانهای سخت که باعث تحول آگاهی در انسان می شود(قهرمان هزار چهره، ص47؛ قدرت اسطوره، ص192).

هنگامی که آگاهی در انسان متحول شود، صیانت از نفس و برخورداری های آن جایگاه درجه اولش را نزد انسان از دست می دهد و توجه انسان متوجه معنایی می شود که از خود اینجا و اکنونش مهمتر است. چنین قهرمانی برای خود و زندگیش به طور واقعی رسالتی قائل است که در مصیر تحقق آن کوشش می کند. تحول آگاهی رکن اساسی سفر قهرمان است(قدرت اسطوره، ص192)

    زندگی کارآفرین گونه ای از سفر قهرمانی است زیرا کارآفرینی فرآیندی خلاقانه و متعهدانه است که در آن فرصتهای جدید به کارگرفته می شود تا پاسخهای بهتری به نیازهای جامعه داده شود و از این طریق بر ارزشهای جامعه افزوده شود لذا کارآفرین فردی است خلاق و متعهد که می کوشد تا با پاسخ گویی بهتر به نیازهای جامعه خلق ارزش کند.

زندگی خلاقانه و متعهدانه برای خلق ارزش و پاسخ گویی به نیازهای جامعه به نظر فرانکل یکی از راه های معنا بخشی به زندگی است بنابراین می توان در یک تعریف فردی از کارآفرینی، آن را روشی برای تحقق معنای زندگی دانست که در مصیر تحقق این معنا ارزشهای اجتماعی خلق می شوند(انسان در جستجوی معنای غایی، ص 165).

با توجه به توضیحات فوق می توان گفت، کارآفرینی مهمتر از نقش اقتصادی و اجتماعیش روشی است برای تحول آگاهی و بازیافتن خویشتن و ارزش های نهفته در نهاد خود. در این سفر فرد برای تحقق خویشتن، خود را از بندهایی که بر حیاتش واقع شده رها می کند، محدودیتهای فردی و اجتماعی را پشت سر می گذارد، شکستها او را نمی شکنند و آسیبها او را از پای نمی اندازند تا به زندگی جدیدی برسد و از رهاورد سفر خود دیگران را بهره مند کند و زندگی دیگران را نیز تغییر دهد.

Heros-Journey

دیدگاهتان را بنویسید