رمز پویا؛ ضرری جبران نشدنی به صنعت بازی تلفن همراه ایران

نویسنده: انوشه نوروزی، آواگیمز

به تدریج و از بهمن ماه سال جاری، پروژه حذف رمز دوم ایستا اجرایی شد و خریداران اینترنتی موظف شدند برای خریدهای بالای صد هزار تومان، از رمز پویا استفاده کنند. این اقدام برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی (فیشینگ) انجام شده و طبق گزارش تک رسا، آمار هم نمایش می‌دهد که با پیاده‌سازی این طرح، برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز ۵۵٪ کاهش یافته است؛ اما واقعیت این است که از ماه گذشته بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی در عمل با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

در ماه اخیر، بخش قابل ملاحظه‌ای از خریداران اینترنتی به دلیل نداشتن رمز پویا یا پیچیدگی استفاده از نرم‌افزارهای بانکی آن، از خرید اینترنتی خود منصرف شده‌اند یا در نهایت به دلیل تلاش‌های ناموفق، به مشکل مسدود شدن کارت برخورده‌اند. از بهمن ماه تعداد کارت‌های مسدود شده به دلیل رمز نامعتبر به دو برابر رسیده است. متاسفانه رمز پویا به فیلتری تبدیل شده که افرادی را که آشنایی کمتری با اینترنت دارند، از چرخه درآمدی کسب‌وکارهای اینترنتی حذف کند!

این در حالی است که ادامه حیات کسب‌وکارهای اینترنتی به سهولت پرداخت مجازی بستگی دارد. صنعت بازی ایران نیز، که صنعتی جوان و کوچک است، از این آشفتگی‌های اخیر متضرر شده است. به نقل از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در دنیا بیش از ۸۰% از کل درآمدهای صنعت بازی، متعلق به بازی‌های دارای درون‌پرداخت است. در ایران بسته‌های فروش تعریف شده در این نوع بازی‌های موبایلی، رقم‌های ریالی پایینی دارند که مسلما کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هستند و بازیکنان می‌توانند آن را بدون استفاده از رمز پویا خریداری کنند؛ اما متاسفانه این واقعیت هم نتوانسته از سردرگمی افراد بکاهد و به دلیل اطلاع‌رسانی‌های محدود و ناقص، اجرای طرح رمز پویا روی خریدهای اینترنتی جزئی هم اثر منفی خود را گذاشته است.

کافه بازار اعلام کرده در آخر بهمن‌ماه، درآمد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در این پلتفرم ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که این رقم برای توسعه‌دهندگان بازی به ۳۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد! امیرحسین ناطقی، سازنده بازی موبایلی کوییزآوکینگز، معتقد است این رقم معادل رشد یک سال یک شرکت به بلوغ رسیده و با عملکرد مناسب است! و این یعنی فاجعه…

مرکز تخصصی سرمایه‌گذاری و نشر آواگیمز، که در این روزها روی سه بازی موبایلی باباپز، پاورتانک و دبرنا تمرکز دارد نیز از این شرایط مستثنی نبوده است. حسین مزروعی، مدیرعامل این شرکت، در توییتر خود با هشتگ #رمزـپویا تصویر زیر را به اشتراک گذاشته که افت فروش شدید یکی از بازی‌ها را نمایش می‌دهد:

هرچند امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه بازار، در تاریخ سوم اسفندماه اعلام کرده ‌است که “در حال حاضر افت درآمد رو به کاهش است که نشان می‌دهد با برنامه‌ریزی بهتر اجرای طرح، امکان کاهش اثرات منفی آن وجود داشت.”  اما برخی بازی‌سازان معتقدند روند کاهش درآمد، طی حدود چهار هفته اخیر که از اجرای رمز دوم پویا گذشته ادامه داشته و کمتر از ۱۰ درصد بازگشت داشته‌اند. حتی در صورت اصلاح این طرح به مرور زمان، ضرر یک ماه گذشته بسیاری از بازی‌سازان غیرقابل جبران خواهد بود.

امیدواریم در برنامه‌ریزی‌های حساس بعدی، تحلیل دقیق‌تری درباره اثرات طرح‌های پیشنهادی روی کسب‌وکارهای ایرانی انجام شود.

906 482 هم‌آوا

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka