مگاترندهای فناوری در صنعت خودرو

همیشه موفقیت بازیگران صنعت خودرو در این بوده است که تشخیص دهند مشتریان چه چیزی برایشان ارزشمند است. در حال حاضر درصد بالایی از این ارزش مربوط به سخت افزار و برند خودرو است. درحالی که به احتمال بسیار بالا، نوآوری‌های آینده صنعت خودرو بر روی ترند فناوری‌های برانفکن متمرکز خواهند بود. بنابراین تعبیر مشتری از ارزش در این صنعت بسیار متفاوت از آنچه که اکنون هست خواهد بود.

شکل شماره ۱ نمایش مفهومی از یک خودرو را نمایش می‌دهد که مشتری در آینده‌ی نه‌چندان دور به دنبال آن خواهد بود.

صنعت خودروسازی در مراحل اولیه یک تغییر سریع و اساسی می‌باشد. به خصوص ورود چهار ترند اصلی، منجر به ایجاد تغییرات بزرگی در بیزنس مدل شرکت‌های خودروساز قدیمی خواهد شد و مسیر را برای ورود دیگر بازیگرانی که شاید تا به حال ارتباط کمی با صنعت خودرو داشته اند باز خواهد کرد.

تمامی فناوری‌هایی که در شکل ۱ ارائه شده، زیرشاخه چهار مگا ترند حوزه خودرو بوده که در ادامه دسته‌بندی و ارائه شده‌اند:

۱- خودروهای خودران

از سال ۲۰۱۶ میلادی تنها یک درصد از خودروهای فروخته شده مجهز به ویژگی‌های خودران بوده‌اند. در حالی که در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۷، حدود ۴۷ درصد از شرکت‌کنندگان علاقه‌مند به استفاده از این دست خودروها بودند.

۲- متصل بودن

با نصب سیستم‌های هوشمند مجهز به اینترنت بر روی خودروها، سرویس‌های بسیار پیشرفته‌ای را می‌توان به رانندگان ارائه داد. بسیاری از تولیدکنندگان پیش از این خودروهای خود را به عنوان آبشن به این تجهیزات مجهز کرده‌اند. با این وجود، طبق نظرسنجی انجام شده، حدود ۴۰ درصد از افرادی که در حال حاضر از این خدمات استفاده می¬کنند علاقه دارند تا از برندهای دیگر با قابلیت اتصال بهتر استفاده کنند.

۳- الکتریکی‌سازی خودروها

کمتر از ۵ درصد از خودروهای فروخته شده در سال ۲۰۱۶ دارای نوعی از موتور الکتریکی بوده‌اند. در حالی که در یک نظرسنجی که اخیرا انجام شده حدود ۷۷ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند که الکتریکی کردن خودروها منجر به کاهش چشمگیر آلودگی های زیست محیطی می‌شود و همچنین ۲۳ درصد از آنها اعلام کرده‌اند که برای خرید خودرو بعدی خود بی‌شک خودروهای الکتریکی را در نظر خواهند گرفت.

۴- جابجایی هوشمند

امروزه روش‌های بسیار متفاوتی برای صاحب خودرو بودن و استفاده از خودرو ارائه شده که از جمله آنها می‌توان به اشتراک‌گذاری خودرو و یا استفاده از تاکسی‌های آنلاین اشاره کرد. سهم استفاده مردم از این سرویس‌ها زیاد نیست، ولی طبق نظر سنجی اخیر ۶۷ درصد از صاحبان خودرو برنامه دارند تا در طول دو سال آینده استفاده از سرویس به اشتراک گذاری خودرو را افزایش دهند.

کدام حوزه‌ها بیشترین سرمایه‌گذاری را داشته‌اند؟

بررسی‌هایی انجام شده نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۱۱۱ بیلیون دلار تراکنش مالی در بیش از ۱۰۰۰ شرکت انجام شده است که مربوط به خوشه تکنولوژی موجود در شکل ۲ می‌باشد. جالب است که بدانیم حدود یک سوم از این تراکنش مربوط به کمپانی‌هایی هستند که در زمینه جابجایی اشتراکی فعالیت می‌کنند و بقیه‌ی تراکنش‌ها مربوط به دیگر کمپانی‌ها می‌باشد. از این ۱۱۱ بیلیون دلار حدود ۶۰ درصد مربوط به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ با مبلغ تراکنش بزرگتر از ۱ بیلیون دلار و بقیه سرمایه‌گذاری‌های کوچک هستند.

با این وجود مطالعه سرمایه گذاری روی شرکت‌های کوچک می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که این شرکت‌ها معمولاً شرکت‌هایی با قابلیت‌های خاص و یا فناوری‌های خاص می‌باشند. مطالعه بازیگران کوچک و استارت‌آپ‌ها بسیار ضروری است چون این شرکت‌ها منبع فناوری هستند.

در شکل ۲، توجه به اتصال بین خوشه‌ها بسیار پر اهمیت است. این اتصالات قوی بین خوشه‌ها نشان‌دهنده وجود ارتباط قوی بین فناوری های زیرساخت آنها است که نشان دهنده وسیع بودن دامنه این فناوری ها است. به عنوان مثال فناوری یادگیری خودرو هم زیرساخت نرم‌افزاری خودروهای خودران است و هم تشخیص صدا.

پیچیدگی‌های ایجاد شده در صنعت خودرو در اثر مگاترندها:

مگا ترندهای اشاره شده در آینده‌ای نزدیک منجر به ایجاد پیچیدگی‌هایی در صنعت خودرو خواهند شد که عبارتند از:

– توزیع دوباره و اختصاص سریع سرمایه بر روی بخش تحقیق و توسعه فناوری صورت خواهد گرفت.
– تصمیمات در مورد ساختارهای بلند مدت در بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ اتخاذ خواهند شد.
– بیزنس مدل‌های آینده شامل فروش و عملکرد خودرو خواهند بود.

پیاده‌سازی هر کدام از مگاترند‌های اشاره شده دارای پیچیدگی‌هایی می‌باشد که بسته به نوع مگاترند متفاوت خواهد بود ولی از آنجا که زیرساخت‌های فناوری هر چهار مگاترند همپوشانی بسیار زیادی داشته و همچنین پیاده‌سازی خودروها برمبنای هر کدام از چهار مگاترند منجر به تغییرات اساسی در بیزنس مدل شرکت‌های تولید کننده خواهد داشت، می‌توان شکل شماره ۳ را به عنوان معیاری برای تغییرات احتمالی در بازیگران صنعت خودرو در نظر گرفت.

منبع:
McKinsey Center for Future Mobility

768 494 هادی میرزاجانی

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka