کارخانه نوآوری هم آوا > دوره آموزشی نوآوری سازمانی

دوره آموزشی و تجربی نوآوری سازمانی و استارتاپ سازمانی

سازمان‌های بزرگ نیازمند نوآوری هستند، اما داشتن ذی‌النفعان متعدد و ذهنیت‌های درون سازمانی این سازمان‌ها را بیشتر وفادار به حفظ وضعیت موجود می‌کند. چیزی که در کتاب استارت‌آپ سازمانی، نیروی دریایی نامیده شده است. یعنی سازمان‌های بزرگ دارای نیروی دریایی هستند که هدفش حفظ وضعیت موجود و نگهداری از گاوهای شیرده موجود. یعنی بخشی از سازمان که مسئولیتش حفظ وضعیت موجود و نگهداری از گاوهای شیرده سازمان است. اما اگر می‌خواهیم به بازارها، فناوری‌ها و راه‌حل‌های جدید و در نهایت به کسب‌وکارهای جدید دست‌یابیم، داشتن روحیه دریاداری کافی نیست و بیشتر نیازمند داشتن رویکرد کاشفان هستیم. یعنی رویکردی که فارغ از حفظ وضعیت موجود بیشتر علاقمند به دست‌یافتن به گنج‌ها و سرزمین‌های جدید است و بدیهی است که این دو رویکرد با هم سازگار نیستند اما اگر می‌خواهیم سازمانی داشته باشیم که هم بتواند از وضعیت موجود به بهترین شیوه بهره ببرد و هم برای آینده‌ی بهتر دست به اکتشاف سرزمین‌های جدید بزند باید به فکر ساختارهایی نوین باشیم.

ایجاد درک عمیقی از نوآوری سازمانی

برای آشنا ساختن مدیران و کارشناسان شرکت های معتبر کشور با این مفهوم و آموزش اثرات و روش های بهره مندی از پتانسیل های آن یک دوره آموزشی فشرده و تخصصی را طراحی کرده ایم. هدف اصلی این دوره آموزشی ایجاد و گسترش درک عمیقی از استراتژی های رشد و نوآوری بنگاه های اقتصادی با سابقه در یک محیط پر رقابت و به سریع در حال تغییر است. برای دستیابی به این هدف، در این دوره مبحث محوری، نوآوری باز می باشد و در آن مثال ها و نمونه های گوناگونی را از کسب و کارهای مختلف مطالعه خواهیم کرد.

از شرکت کنندگان درخواست خواهد شد که با تشکیل تیم یک پروژه نوآوری سازمانی را تعریف نمایند. انتظار می رود بر اساس مباحثی که در طول دوره آموزش داده می شود، بتوانند در پایان یک استراتژی نوآوری باز را برای سازمان طراحی کنند. این روش به شما امکان می دهد تا در مورد موضوعات نوظهور که سناریوهای اقتصادی و فناورانه امروز را توصیف می کنند، بحث و کنکاش کنید.

تاکید بر تعامل و هم افزایی

این دوره طوری طراحی شده است که سطح بالایی از تعامل میان شرکت کنندگان بوجود آید. در این دوره شرکت کنندگان با ارائه نقطه نظرات و تجربیات خود به طور مداوم به مشارکت در بحث ترغیب می شوند. در پایان دوره شرکت کنندگان نتایج فعالیت های خود را در حضور افراد صاحب نظر ارائه می نمایند و به بهترین نتیجه حاصله جوایزی ارائه خواهد شد.

88-capture-ideas
شرکت در این دوره آموزشی برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در این دوره برای همه علاقمندان به مباحث نوآوری به خصوص نوآوری سازمانی مفید خواهد بود. گروه های زیر استفاده بهتری از این دوره خواهد کرد:

  • مدیران نوآوری
  • مدیران محصول
  • مدیران و کارشناسان استراتژی
  • سرمایه گذاران خطرپذیر
  • مدیران ارشد اجرایی سطوح میانی سازمان
سیلابس آموزشی

این دوره شامل ۲ بخش و  ۱۳ درس به شرح زیر می باشد. همچنین افزون بر این ها،‌ ۷ ورکشاپ عملی،‌۵ فعالیت گروهی و ۱ مطالعه موردی نیز ارائه خواهد شد.

بخش اول، زیست بوم نوآوری شامل:

  1. پارادوکس بهره برداری یا اکتشاف
  2. زیست بوم نوآوری، نوآوری سازمانی و استارتاپ سازمانی
  3. تز نوآوری، یادگیری اهمیت تز نوآوری و ایجاد یک تز مناسب برای سازمان خود
  4. سبد نوآوری، یادگیری انواع مدل های کسب و کار، تفاوت بین سبد مدل کسب و کار و سبد محصولات،
  5. چارچوب های گوناگون برای ایجاد و نگاشت سبد نوآوری سازمانی
  6. چارچوب نوآوری، یادگیری اهمیت چارچوب های نوآوری و چگونگی ایجاد چارچوب نوآوری سازمانی
  7. حسابداری نوآوری،‌ یادگیری اصول نظام حسابداری نوآوری و اهمیت آن در نوآوری سازمانی
  8. ایجاد حمایت مدیریت ارشد، یادگیری طراحی مدل های اتصال پروژه های نوآوری سازمانی به منافع سازمان در قالب مدیریت نوآوری

بخش دوم، روش های اجرایی نوآوری شامل:

  1. خلق ایده
  2. آزمایش ایده
  3. مقیاس پذیری ایده ها
  4. بازسازی ایده ها و مدل های کسب و کار
  5. جمع بندی و قراردادن همه چیز در کنار هم
تعداد درس‌ها
ساعات کار عملی
ساعات آموزشی
0fasle1-7
در پایان این دوره شرکت کنندگان چه دستاوردهایی خواهند داشت؟

به صورت مشخص انتظار می رود شرکت کنندگان در این دوره بتوانند بر اساس آموزش های ارائه شده به نتایج زیر برسند:

  • شناسایی نیروهای محرک تحولات اقتصادی و فناوری، و نیاز بنگاه ها برای همزیستی با آن ها
  • آشنایی با با فضای زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور
  • آشنایی با نوآوری سازمانی، نوآوری باز و اثر آن به عنوان مزیت رقابتی برای کسب و کارهای بزرگ
  • یادگیری طراحی استراتژی و تز نوآوری در سازمان ها
  • یادگیری انواع مختلف ابزارهای نوآوری، روش های پیاده سازی آن ها و چگونگی انتخاب ابزار مناسب برای مجموعه های مختلف
  • آشنایی با چالش های پیاده سازی نوآوری در سازمان ها و شرکت ها
اضافه بر این،‌ فعالیت های فوق برنامه جهت ملموس شدن آموزش های دوره به شرح زیر اجرا می شود:
  • بازدید از استارتاپ های بالغ و رشد یافته کشور
  • حضور در دورهمی های انتقال تجربه با صاحبنظران،‌ مدیران و بنیانگذاران با تجربه شرکت ها و استارتاپ های برتر کشور
  • بازدید و حضور در برنامه های شکلدهی و شتابدهی سازمانی
  • بازدید و حضور در برنامه های تعامل با سازمان ها و استارتاپ ها
171-Co-creation
کتاب ها و مراجع

شرکت در این دوره به شما و تیم شما این امکان را می دهد که از جلسات منظم منتورینگ و مشاوره بهره مند شوید. همچنین به تعداد شرکت کنندگان کتاب های مرجع، قالب و مستندات مورد نیاز و … ارائه می شود. از جمله:

  • استارتاپ سازمانی، انتشارات طرح نقد با حمایت هم آوا
  • Testing Business Ideas: A Field Guide for Rapid Experimentation 1st Edition
  • Value Proposition Design
  • Business Model Generation by Alexander Osterwalder
  • The Lean Startup by Eric Ries
مطالعه بیشتر

برای آشنایی بیشتر با مباحث و مطالب این دوره آموزشی مقاله مروری با عنوان «پارادوکس اکتشاف یا بهره برداری» را مطالعه نمایید.
برای دانلود بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.

1589355622
ثبت نام

برای ثبت نام در این دوره ابتدا فرم زیر را تکمیل نمایید تا با شما تماس بگیریم.

کد امنیتی را در فیلد زیر وارد کنید: captcha