هم‌آوا > طراحی نوآوری باز سازمانی

طراحی نوآوری باز سازمانی

نوآوری باز استفاده هدفمند از جریانات ورودی و خروجی از دانش برای سرعت بخشیدن به نوآوری در داخل سازمان بازار خود و همچنین توسعه استفاده از دانش درونی در بازارهای بیرونی است. در واقع نوآوری باز یک رویکرد جامع برای مدیریت نوآوری است که سازمان‌ها به صورت سیستماتیک ایده‌های شکل گرفته در داخل و خارج سازمان را با استفاده از مسیرهای درونی و بیرونی منتهی شده به بازار، تجاری‌سازی می‌نمایند. در نوآوری‌باز برخلاف مدل‌های سنتی نوآوری، اصل بر بهره‌برداری از ایده‌ها (چه در داخل سازمان و چه خارج از سازمان) است و برخلاف رویکرد سنتی نوآوری (نوآوری بسته)، محدود به واحد تحقیق و توسعه درون سازمان نیست.
شرکت‌ها بسته به شرایط می توانند مسیرهای مختلفی را برای پیاده سازی نوآوری باز پیش بگیرند. اگرچه بعضی واحدهای سازمان ممکن است مرزهای خود را باز کرده باشند اما پیاده‌سازی نوآوری باز نیازمند درگیر شدن کل سازمان است.

نگاهی نو به نوآوری

کوتاه‌تر شدن روزافزون زمان عرضه محصولات و خدمات نوین به بازار، کاهش عمر فناوری‌ها، افزایش دانش مشتریان و تامین کنندگان و… منجر به رویکردی نو به نظام نوآوری سازمان شده که نوآوری باز نامیده می‌شود. برخلاف مدل‌های سنتی نوآوری که اصل بر بهره‌برداری از ایده‌های درونی است (نوآوری بسته) و نوآوری محدود به واحد تحقیق و توسعه درون سازمان می‌شود، در رویکرد نوآوری باز این باور وجود دارد که ایده های با ارزش می توانند از درون یا بیرون سازمان سرچشمه بگیرند. ویژگی اصلی قیف نوآوری باز، نفوذپذیری مرزهای سازمان به جای محرمانه نگه داشتن همه اختراع‌ها و دستاوردهای واحد تحقیق و توسعه است. که این امر موجب برقراری جریان‌های موثر دانش از درون به سمت بیرون و بالعکس میشود و امکان همکاری با افراد بیرون از شرکت را فراهم می کند و نوآوری را تسریع می نماید.

 

نمودار قیف نوآوری باز در سه مرحله تحقیق، توسعه و تجاری‌سازی بنا شده است، در مرحله اول ایده‌هایی بسیاری در قسمت پژوهش چه از خارج سازمان و یا داخل سازمان بررسی می شوند و بهترین و امیدوار کننده‌ترین ایده‌ها به مرحله توسعه و تجاری سازی راه می‌یابند. در پیاده‌سازی نوآوری باز درگیر شدن تمام عملکردهای سازمان، در مراحل مختلف فرآیند، نه فقط تحقیق و توسعه حائز اهمیت است و چون مرزهای سازمان باز است این فرصت فراهم می شود که فناوری توسعه یافته در خارج از سازمان را برای توسعه و بهبود محصولات داخلی استفاده کنند. همچنین ایده‌هایی که خارج از سازمان توسعه داده شده‌اند امکان ورود به داخل سازمان در مرحله تجاری سازی را خواهند داشت. دستاوردها یا ایده‌هایی که در مرحله پژوهش وجود دارد ممکن است بسیار موثر باشد و سازمان می‌تواند با خرید مالکیت فکری این فناوری را به پروژه اضافه کنند.

هم آوا برای کمک به سازمان‌ها ابزار مناسب برای تحلیل، طراحی و پیاده سازی نوآوری باز را در قالب خدمت «طراحی نوآوری باز سازمانی» ارائه می نماید.

مزایای نوآوری باز

● کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه
● افزایش بهره‌وری
● درگیر کردن مشتری در مراحل ابتدایی فرآیند توسعه
● دقت بیشتر در تحقیقات بازار و تعیین جامعه هدف
● هم‌افزایی میان خلاقیت درون و برون سازمانی
● انگیزه فراوان شرکای بیرونی برای یافتن راه‌حل‌های مناسب کسب و کار شما
● خلق شرایط جدید برای بازاریابی و فعالیت‌های روابط عمومی با توجه به آشنایی تعداد

در صورت تمایل به پیاده‌سازی نوآوری باز در سازمان خود با ما تماس بگیرید.