هم‌آوا > رویدادهای کارآفرینی با همکاری شرکت یا سازمان بزرگ: سرنخ و نوآوردگاه

راه اندازی برنامه پرورش کسب و کار با یک سازمان معتبر و بزرگ

رویدادهایی که توسط یک شرکت، برگزار یا حمایت مالی یا میزبانی می شوند، گردهمایی‌های برنامه ریزی شده‌ای هستند که برای تجلیل از کارآفرینی، اتصال به جامعه استارتاپی و شناسایی ایدههای جدید هیجانانگیز طراحی شدهاند. آنها بسته به اشکال مختلفی که دارند (کنفرانس، اجلاس، مسابقه، هکاتون یا کارگاه) می توانند محتوا، مخاطبین و مدت متفاوتی داشته باشند.

در سال های اخیر (از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸) بیش از ۳۰ رویداد استارتاپی تحت نام نوآوردگاه، توسط همآوا در حوزه‌های مختلفی از جمله هوش‌مصنوعی، فین تک و هوا فضا، کارآفرینی اجتماعی، سلامت و … برگزار شده است.

سرنخ (Reverse-Pitch):
مجموعه رویدادهایی است که سازمان‌ها و شرکت‌ها برای استفاده از فرصت‌های نوآوری و یا نیازهای خود به نو‌آوری سخن می‌گویند.

برنامه های پرورش کسب و کار در هم آوا با هدف ارائه خدمات تخصصی و عمومی در مراحل انتخاب، شکل دهی و توسعه و شتاب‌دهی به کسب و کارهای نوپا، با همکاری شرکت ها و سازمان های بزرگ و معتبر کشور برگزار می شود.

پیدا کردن ایده برای خیلی از افراد و تیم­‌هایی که به دنبال ایجاد کسب و کار هستند، کار پیچیده‌ای است. این کار وقتی پیچیده ­تر خواهد شد که با یک صنعت بزرگ (که بازیگران زیاد، ساختارهای پیچیده و قوانین مختلفی آن را احاطه کرده است) روبرو باشیم. در چنین مواقعی، ارائه سرنخ­‌های خوب اولیه می ‌تواند همانند یک فانوس، ابتدای مسیر را روشن تر کرده و کمک نماید تا از بروز اشتباهات تا حد ممکن جلوگیری شود.

رویدادهای سرنخ بهانه ای است برای شروع یک ماجرای هیجان­‌انگیز و ایجاد استارتاپ. با سرنخ مخاطبان دید عمیق‌تری نسبت به مسائل حوزه صنعت و نیز نیازهای واقعی متولیان امر، پیدا کنند.

در رویداد سرنخ به کلیه شرکت کنندگان و مخاطبان، آگاهی‌های لازم در خصوص صنعت داده خواهد شد، برخی از استارتاپ­‌های خوب و به روز در دنیا به مخاطبان معرفی شده و نمونه­‌های موفقیت در دنیا به طور عمیق‌تری بررسی می‌شوند. قطعاً این گام برای ایجاد فهم لازم و ارائه سرنخ‌های اولیه، لازم است اما کافی نیست.

با توجه به مسائل و نیازهای خاص کشور، وجود نیازهای مردم (که به رفتار و فرهنگ مردم وابسته است) و همین طور قوانین و ساختارهای گوناگون، تفاوت هایی با سایر کشورهای دنیا ایجاد کرده است، لازم است تا پیش از ارائه هر نوع ایده یا پیشنهادی، از نیازها، تطابق قوانین و چالش‌های فعلی صنعت هم آگاهی لازم به مخاطبان ارائه شود.

رویداد نوآوردگاه:

نوآوردگاه، رویدادی است که در طی آن، افراد در قالب تیم‌­ها، فرصت پیدا می­‌کنند تا در محیطی گرم و صمیمی، بر روی ایده‌­های خود کار کنند و آنها را بپزند. این رویدادها که در جهان با عنوان Startup Weekend شهرت دارد چند سالی است که در ایران نیز برگزار می‌­شوند که مهمترین سلسله رویدادها در ایران، با نام نوآوردگاه، به مرحله انجام رسیده است.
در این رویدادها، مربیان و مشاوران کسب و کاری و فنی، به کمک تیم­‌ها می‌­آیند تا در صورتی که در ایده‌­پردازی نیاز به کمک داشتند، برخی از تجربیات خود را در اختیار تیم‌­ها قرار دهند. هدف از برگزاری چنین رویدادهایی، تکمیل و ارزیابی اولیه ایده‌­هایی است که در طی این رویداد، روی آنها کار شده است.