راهبرد هم آوا درسال جهش تولید

شعارِ سال ۱۳۹۹ با عنوانِ «سال جهش تولید» نیازمند توجه ویژه از سوی هم آواست. توجه مقام معظم رهبری به ضرورتِ جهشِ تولید از یک نگاه واقع‌ بینانه به اوضاع اقتصادی کشور و ضرورتهای آن ناشی می شود چرا که حل مشکل اقتصاد و ضرورت توجه به معیشت مردم مهمترین چالش گذشته و اکنون کشور است. ایشان به عنوان سکاندار انقلاب در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمنان و جنگ اقتصادی علیه کشور عزیزمان، مهمترین راه نجات کشور را توجه بیش از پیش به تولید دانسته اند.

شعار امسال در حقیقت رویکرد اصلی نظام در برنامه جامعِ توسعه پایدار کشور است و شرکت های فناورانه و دانش بنیان در این برنامه نقش کلیدی دارند و باید با برنامه‌ریزی هدفمند منطبق با نیازهای امروز و آینده کشور سهم خود را به‌خوبی در این مسیر ایفا نماید. نکته دیگری که اهمیت شرکت ها را دو چندان می کند تأثیر شیوع بیماری کرونا است که در حدود ۵۰ درصد اشتغال کشور تحت تأثیر قرار داده است و اهمیت کسب وکارهای فناورانه و اینترنتی را دو چندان کرده است زیرا فناوری این امکان را فراهم می کند که ارتباطات رو در رو به حداقل برسد در حالی که مبادلات اقتصادی در سطح مورد نظر باقی باشد.

زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور اعم از ۵۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان‌، پارک های علم و فناوری، زیرساختهای به وجود آمده در دانشگاه های تراز اول، مراکز نوآوری و پژوهشی، شتاب دهنده های تخصصی، حدود ۵/۵ میلیون دانشجو و بیش از این تعداد فارغ التحصیل دانشگاهی این امیدواری را ایجاد کرده که کشور بتواند شعار امثال را محقق کند و چالش های پیش رو را پشت سر بگذارد. چنین زمینه هایی سبب شده است تا کنون بیش از ۱۵۰۰ متخصص و فارغ التحصیل ایرانی مقیم خارج از کشور از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگردند و دانش و مهارت خود را در اختیار قرار دهند زیرا این جوانان بیش از آنکه در پی پول و کسب درآمد در خارج از ایران باشند بدنبال موثر بودن برای سرزمین خود هستند. آنها نیازمند محیطی هستند که بتوانند ایده‌ها و دستاوردهای علمی وفناوری خود را آنجا عرضه کنند و خدماتشان مورد استقبال و توجه قرار گیرد. در حال حاضر فضای مناسب برای حضور جوانان متعهد و متخصص ایرانی در زیست بوم کارآفرینی و خصوصاً درکارخانه نوآوری آزادی و شرکت هم آوا به یاری خدا فراهم شده است.

حاصل فعالیت شرکت های دانش بنیان تولید بیش از ۳۰۰ هزار شغل مستقیم به ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رده‌ های کارشناسی ارشد و دکتری و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی و گردش مالی برای کشور بوده است که نقش مهمی در ایجاد پایایی اقتصادی و اجتماعی کشور داشته است.

بیش از ۶ هزار استارتاپ و هزار کسب وکار نوپا و صنایع خلاق در حوزه‌‌های مختلف علوم انسانی، هنر و در کشور وجود دارد این شرکت‌ها باهم افزایی و همدلی موجب شده‌اند فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف در فرایند خدمت به کشور همچنان امیدوار بمانند.

لازمه تحقق رویای ایرانی که در شعار رهبر انقلاب جلوه گر شده است مستلزم تقویت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است. حتما شرکت‌های دانش‌بنیان باید حمایت شوند تا بتوانند ضمن ارتقا کیفیت کالا و خدمات تولید شده نسبت به صدور کالا و محصولات خود به سایر کشورها اقدام کنند زیرا برای رشد و توسعه دانش بنیان‌ها، فتح بازارهای بین المللی ضروری است.

شرکت دانش بنیان هم آوا در کنارِ سایر کسب و کارهای استارتاپی به شرط حمایت های مسوولان در سال جهش تولید عزم خود را برای یک پویایی و خلاقیت در همه حوزه‌ها جزم کرده و به دنبال رشد کمی و کیفی در جهت تحقق جهش تولید است. هم آوا در راستای کمک به زیست بوم نوآوریِ کشور از طریقِ تقویتِ اقتصاد دانش بنیان در ساختارِ کلانِ اقتصادِ کشور، می کوشد این زمینه را فراهم کند تا از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش، فناوری و نوآوری حرکت کند.

در راستای تحقق شعار امسال شرکت هم آوا، برنامه‌های منسجمی شامل «جهش در تحقیقات هدفمند و مسئله‌‌محور» و «جهش در مهارت‌‌افزایی» را در نظر دارد و تلاش می‌کند با تکیه بر نیروی دانش و فناوری از طریق رونق فعالیت‌های دانش‌بنیان، تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه، هدایت تحقیقات دانشگاهی به سوی پژوهش‌های کاربردی و حل مسئله زمینه تحقق شعار امسال را فراهم کند. در این راستا، برنامه‌ریزی برای آموزش‌های تخصصی با هدف مهارت‌افزایی نیروی انسانی دانش‌آموخته و متخصص یکی از مهم‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های بهره‌وری در فعالیت‌های تولیدی دانش بنیان است که در هم آو از طریق ایجاد بستر و فضای مربوط نظیر آزمایشگاه‌های تخصصی، کارگاه‌های مهارت افزایی، دوره‌های آموزشی کاربردی کوتاه‌مدت و نیز تشکیل هسته‌های فناور محقق خواهد شد.

هم آوا با داشتن ظرفیت‌های فراوان در شبکه آزمایشگاهی و تحقیقاتی با دستگاه‌های به‌روز و مجهز قادر است با تکیه بر توان و ظرفیت علمی نیروی انسانی، امکانات و توان تجهیزاتی خود در حل مسائل و مشکلات استان تهران و کشور گام‌های اساسی بردارد .

محققان و پژوهشگران نیز در حال ارائه طرح‌های پیشنهادی خود به منظور بررسی و اخذ مجوز برای تولید کالاهای دانش بنیان هستند که از آن جمله می‌توان طراحی و تولید دستگاه کلین باکس و محصولات گیاهی پزشکی ارگانیک را نام برد.

در راستای تحقق شعار سال برای واقعیت‌بخشی به جهش تولید برنامه ریزی مدون و مؤثری برای بهربرداری از ظرفیت و توان نیروی انسانی متخصص و امکانات موجود در مجموعه هم آوا انجام شده است تا شاهد نتایج موفقیت‌های این مجموعه در حوزه پژوهش و فناری در سال جهش تولید باشیم. به طور نمونه انعقاد ده‌ها طرح تحقیقاتی برون سازمانی بخش کوچکی از همت کارکنان و اعضای مجموعه هم آوا در حوزه پژوهشی می باشد.

به همین دلیل برنامه‌های راهبردی و عملیاتی مناسبی را در چندین حوزه با کمک واحدهای مختلف شرکت هم آوا تدوین کرده ایم. این برنامه راهبردی می‌تواند باعث نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان تحت مدیریت هم آوا در جهش تولید می شوند. در ادامه به سه محور اصلی این برنامه راهبردی که به یاری خدا منجر به تولید و تولید درآمد خواهد شد اشاره می شود.

راهبرد اول؛ رفع موانع ارتباط هم آوا با بخشهای علمی، اقتصادی و صنعتی کشور و ایجاد ارتباط سیستماتیک بینِ هم آوا و سایر شرکتها و مراکزِ دانش بنیان، دانشگاه ها و صنایع داخلی و خارجی

راهبرد دوم؛ بهبود محیط کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان تحت حمایت هم آوا

راهبرد سوم صیانت وحمایت از تولیدات تیم های دانش بنیان تحت مدیریت هم آوا وکمک به آنها در ورود به بازار داخلی و ارتقا در بازار شرکت‌های دانش بنیان است.

در ذیل این راهبردها برنامه هایی در حال اجراست:

برنامه اول ارتقای تیم های دانش بنیان

برنامه دوم اولویت بندی بین حوزه های فعالیت هم آوا

برنامه سوم ایجاد زمینه همکاری هم آوا و سایر شرکت‌های بزرگِ دانش بنیان با بنگاه‌های بزرگ صنعتی کشور خصوصا در صنعت نفت، خودرو، پتروشیمی، آب و برق و سایر صنایع کلیدیِ کشور
شرکت‌های دانش بنیان این ظرفیت را دارند که به عنوان واحد‌های تحقیق و توسعه در خدمت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی کشور قرار بگیرند و در رفع معضلات آنها یاری نمایند.

برنامه چهارم توسعه فناوری‌های راهبردی دیجیتال و هوشمند سازی با توجه به شدت اهمیت این حوزه در مسیر رشد تکنولوژی.

برنامه پنجمِ شرکت هم آوا هم راستا با برنامه هفتم و هشتم توسعه ای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موضوع توسعه شرکت های دانش بنیان را در دستور کار خود دارد

مجموعه مدیریتی هم آوا ذیل این سه راهبرد، برنامه های فوق الاشاره را تدوین کرده که به تصویب هیات مدیره هم آوا رسیده است. منابع لازم از بودجه سال ۹۹ سازمان تامین می‌شود و در اختیارِ واحدها وتیم های دانش بنیان هم آوا برای ایفای نقش خودشان برای تحقق شعار سال قرار خواهد گرفت.

ما برای رسیدن سریع‌تر به اهداف خود ارزیابی وبازخوردهای دو ماهه انجام داده‌ایم که با پایان هر مرحله وعارضه یابی ورفع آن، مرحله بعدی آغاز می‌شود که حتی شیوع بیماری کرونا نیز موجب متوقف ماندن آن نشده است.

شتابدهی یکی از وظایف اصلی هم آوا به منظور حمایت از ایده های خوب در مسیر خلق ارزش و تولید محصول مناسب و قابل ارائه و رقابت در بازار است که یکی از ظرفیتهای خوب این شرکت برای تحقق شعار سال است.

زمان آن رسیده که جهش از علم به صنعت منتقل شود چرا که آمادگی علمی کافی در بسیاری از زمینه ها را داریم. اگر ارتباط بین مراکز دانش بنیان ودانشگاه و صنعت ایجاد شود، به دلیل جایگاه علمی بالای کشور، این جایگاه به صنعت نیز انتقال یافته و منجر به جهش تولید و صنعت نیز می شود. اگر تولید رقم خورده و سرمایه‌های سرگردان و کلان کشور به سمت تولید حرکت کند، شاهد جهش اقتصادی و به دنبال آن گشایش بزرگی خواهیم بود.

برای محقق شدن «جهش تولید» باید به نقش ویژه علم و به دنبال آن مراکز دانش بنیان و دانشگاهیان اعتقاد داشته باشیم چرا که بدون باور کردن این امر، جهش در تولید و ارتقای صنعت به وقوع نمی پیوندد.

امسال باید بیش از سال های گذشته به فکر ارتباط بین سه حوزه مراکز دانش بنیان، دانشگاه و صنعت و عملی کردن آن باشیم تا این سه بخش در کنار یکدیگر «جهش تولید» را رقم بزنند.

راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری

صندوق پژوهش و فناوری هم آوادر حال طی کردن آخرین مراحل اخذ مجوز از نهادهای مربوطه است که امید می رود به زودی شاهد راه اندازی این مجموعه در شرکت هم آوا باشیم.

سرمایه اولیه این صندوق ۳میلیارد ریال بوده که توسط سهامداران آن شامل آتیه اندیشان مس، تدبیرگران، هم آوا تامین شده و ضریبی مشخص از آن از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود.

امیدواریم با توکل به خدا و همت مضاعف در سال جهش تولید بتوانیم دستاوردهای ارزشمندی در این حوزه به دست آوریم؛ چراکه هم آوا براساس رسالت و مسئولیت اجتماعی خود باید پاسخگوی نیاز جامعه باشد و می‌تواند با اتکا به ظرفیت علمی خود با رویکرد مسئله‌محوری نقش اساسی و اثرگذاری در تحقق شعار جهش تولید داشته باشد زیرا تحقق جهش تولید با استفاده از دانشِ نخبه گان تضمین می‌شود.

سخن آخر….

نکته پایانی اینکه لازم است تا ارتباط بوم هم آوا با بخش صنعت و دانشگاه بیش از گذشته تقویت شود تا با بهره‌گیری از دانش روز و تحقیقات نوین نخبه گان این مجموعه و دانشگاهیان، مشکلات واحدهای شرکتهای بزرگ اقتصادی و دانش بنیان برطرف شده و رونق تولید این نوع کسب وکارها رقم بخورد.

وحیدرضا نصابی، رییس هیات مدیره هم آوا

600 399 هم‌آوا

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka